Zimné pneumatiky
S pomaly končiacim sa letom a začínajúcou sa jeseňou sa pomaly blížime k zime. Zima je pre väčšinu šoférov veľkým postrachom, pretože potencionálne nebezpečenstvo číha na každom kroku formou šmyku, zapadnutia atď. Ten kto má však kvalitné obutie, čiže kvalitné zimné pneumatiky nemá sa čoho obávať. Veľa motoristov však kupuje nekvalitné a nevhodné pneumatiky.
Pre mnohých je výber pneumatík tzv. španielska dedina, týmto článkom sa vám budeme snažiť objasniť problematiku výberu zimných pneumatík a ich skladovania. Výber pneumatík nie je úplne najjednoduchšia činnosť ale nedá sa nezvládnuť.
Pri kúpe pneumatík sa dozviete množstvo nových údajov, ako napr. rozmery pneu (šírka, profil, priemer),nosnostný index, DOT označenie, typy dezénov atď. Teraz si to postupne rozoberieme, pojem po pojme.
Takže začneme s rozmermi. Šírka pneumatiky je uvádzaná v milimetroch, profil je výška bočnice pneumatiky uvádzaný v percentách a priemer je uvádzaný v palcoch. Treba dobre skontrolovať či vybraté pneumatiky budú vhodné pre náš automobil. Ďalej si povieme niečo o hmotnostnom indexe. Hmotnostný index udáva aké maximálne zaťaženie môže jedna pneumatika uniesť. Rýchlostný index udáva akú maximálnu rýchlosť pneumatika vydrží. Označenie DOT nám hovorí o tom ako staré pneumatiky sú. Číslo DOT je vyrazené na bočnici pneumatiky. Teraz si rozoberieme typy dezénov. Máme 3 základné typy dezénov a to : symetrický, asymetrický, smerový. Symetrický- symetrickú pneumatiku je možné umiestniť na vozidle na ľubovoľnú pozíciu. Asymetrický- vnútorná strana dezénu sa líši od strany vonkajšej a každá má svoju špecifickú funkciu. Obyčajne vnútorná strana zaisťuje odvod vody a prenos záberových a brzdných síl na vozovku. Strana vonkajšia zaisťuje vedenie v priamom smere a stabilitu v zákrutách. Na asymetrických pneumatikách nerozlišujeme pravú a ľavú pneumatiku, len má vždy označenú vonkajšiu a vnútornú stranu (outside, inside), ktorú je potrebné pri montáži dodržať. Smerový- každý pneumatika má šípku označujúcu smer otáčania.
Teraz sme si niečo povedali o pneumatikách a ich údajoch, teraz sa presunieme k ďalšej nevyhnutnej činnosti motoristov a to je uskladnenie pneumatík. Niekto si možno povie, že to je nepodstatná činnosť ale to nie je tak celkom pravda, pretože správnym uskladnením pneumatík, je možné predĺžiť ich životnosť o niekoľko rokov. Pneumatiky je potrebné skladovať na miestach, ktoré sú chladné, suché a mimo dosahu slnka. Pneumatiky, ktorých súčasťou sú aj elektróny je potrebné umiestniť do stohu, na seba. Pneumatiky bez elektrónov môžu byť poukladané vedľa seba. Občas ich treba však pootočiť aby sa predišlo ich deformácií. Pri zobúvaní treba myslieť aj na označenie, aby ich na ďalšiu sezónu bolo možné vymeniť bez problémov. Toľko o problematike výberu a skladovania zimných pneumatík. Netreba zabúdať že keď poriadne zasneží nepomôžu nám ani najkvalitnejšie pneumatiky. Riešením sú snehové reťaze, ktoré sa dajú zakúpiť aj v online obchodoch ako napr. pneumatiky.sk